Jedi zdravo, jedi sezonsko

Priroda se pobrinula za to da naš organizam iz sezonskih namirnica dobije energiju potrebnu za svladavanje svakodnevnih zadaća koje određeno doba donosi i da naš imunitet zaštiti pravilno. Prehranom bismo se trebali uskladiti s godišnjim dobima. Naš je organizam dio Zemlje te mu kao takvom najbolje odgovara ritam prirode.
vegetables-vitamins-vegetable-basket-colorful-vegetable-healthy-food

Često čujemo izraz “sezonsko voće i povrće” u kontekstu bogate i raznolike prehrane te zdravog načina života. U današnje vrijeme, kada svježe voće i povrće sve manje ljudi uzgaja u svom vrtu, a sve više pronalazi na policama trgovina na koje je pristiglo iz dalekih krajeva, sasvim je razumljivo da ćemo ponekad izgubiti pojam o onome što trenutno dozrijeva i zaboraviti na važnost prehrane bazirane na sezonskim namirnicama. Međutim, jako je važno osvijestiti što jedemo jer nije svako voće i povrće dobro, barem ne u svako doba godine.

Sezonsko voće i povrće naziv je za namirnice koje dozrijevaju i spremne su za konzumaciju u određenoj sezoni u godini; proljeće, ljeto, jesen i zima. Takve su namirnice najbogatije nutrijentima i u vrijeme svog dozrijevanja na vrhuncu su svoje prehrambene moći. Bogate su okusom i izgledom te nerijetko s njima povezujemo godišnja doba (npr. lubenice vežemo za ljeto, mandarine za jesen, jagode za proljeće). Uz sve navedeno, sezonsko je voće cjenovno najpovoljnije.

Zamrzavanjem, skladištenjem, uzgojem u zatvorenim prostorima, tretiranjem nepoželjnim sredstvima, na naš stol u svako doba godine može stići gotovo bilo koja namirnica koju poželimo. Najčešće ona prođe dalek put to nas i dođe puno ranije nego ju je priroda za nas namijenila. Takvo voće i povrće nema bogat okus kao sezonsko, nerijetko ni ne izgleda primamljivo (npr. jagode u veljači su roskaste i tvrde). Organizam ne prepoznaje takvu namirnicu kao punovrijednu. Štoviše, neka istraživanja pokazuju da takva hrana uzrokuje probavne smetnje. Takva je hrana denaturalizirana .

Priroda se pobrinula za to da naš organizam iz sezonskih namirnica dobije energiju potrebnu za svladavanje svakodnevnih zadaća koje određeno doba donosi i da naš imunitet zaštiti pravilno. Ljeto je idealno vrijeme za laganu i osvježavajuću hranu pa priroda daje lubenice, dinje, maline, rajčice dok su jesen i zima razdoblja tijekom kojih treba konzumirati mrkvu, krumpir, luk i češnjak u kombinaciji sa začinima, poput đumbira i papra koji će zagrijati organizam tijekom hladnijih dana te agrume koji će zaštiti organizam od bakterija i virusa. Prehranom bismo se trebali uskladiti s godišnjim dobima. Naš je organizam dio Zemlje te mu kao takvom najbolje odgovara ritam prirode.

Da biste se bolje snalazili oko konzumacije svježeg voća i povrća, u nastavku donosimo popis sezonskih namirnica po mjesecima.

SIJEČANJ – naranča, mandarina, klementina, limun, kumkvat, grejp, kiwi, kelj, kelj pupčar, cvjetača, zelena salata, endivija, crveni radič, matovilac, špinat, poriluk, cikla, celer, peršin, repa

VELJAČA – naranča, kumkvat, kiwi, kelj, kelj pupčar, cvjetača, zelena salata, endivija, crveni radič, matovilac, špinat, poriluk, cikla, celer, peršin, repa

OŽUJAK – kupus, kelj, kelj pupčar, cvjetača, zelena salata, endivija, crveni radič, zeleni radič, matovilac, blitva, špinat, cikla, celer, peršin, repa

TRAVANJ  – šparoge, paprika, tikvica, kupus, kelj, kelj pupčar, cvjetača, brokula, zelena salata, endivija, crveni radič, zeleni radič, matovilac, rukola, blitva, špinat, cikla, celer, mrkva, peršin, repa, crveni luk, zeleni grašak

SVIBANJ – jagode, trešnje , višnje, šparoge, paprika, rajčica, tikvica, kupus, kelj, cvjetača, brokula, zelena salata, endivija, crveni radič, zeleni radič, matovilac, rukola, blitva, cikla, celer,, mrkva, peršin,  crvena rotkvica, krumpir, crveni luk, zeleni grašak, bob

LIPANJ – jagode, maline, borovnica, crni dud, ribizl, trešnje, kruška, breskva, nektarina, marelica, šparoge, paprika, rajčica, krastavci, patlidžan, tikvica, kupus, kelj,  brokula, zelena salata, endivija, crveni radič, zeleni radič, matovilac, blitva, cikla, celer, mrkva, peršin,  crvena rotkvica, krumpir, crveni luk, kukuruz, zeleni grašak, bob, grah mahunar

SRPANJ –    jagode, maline, kupine, borovnica, crni dud, ribizli, višnje, jabuka, kruška, breskva, nektarina, marelica, smokva, grožđe, dinja, lubenica, paprika, feferoni, rajčica, krastavci, patlidžan, tikvica, kupus, zelena salata, endivija, crveni radič, zeleni radič, matovilac, blitva, cikla, celer, mrkva, peršin,  crvena rotkvica, krumpir, crveni luk, češnjak,  kukuruz, bob, grah mahunar

KOLOVOZ –   jagode, kupine, borovnica, crni dud, višnje, jabuka, kruška, breskva, nektarina, marelica, grožđe, dinja, lubenica     paprika, feferoni, rajčica, krastavci, patlidžan, tikvica, kupus, zelena salata, endivija, crveni radič, zeleni radič, matovilac, blitva, cikla, celer, mrkva, peršin, hren,  crvena rotkvica, krumpir, crveni luk, češnjak,  kukuruz, bob, grah mahunar

RUJAN –    mrkva, zelena salata, špinat, blitva, rajčica, smokva, matovilac, patlidžan, kupus, cikla, buča, jabuka, šljiva, kruška, grožđe, dunja, mandarina, kesten, orah, lješnjak, limun, nar-šipak 

LISTOPAD – mrkva, zelena salata, špinat, rajčica, kupus, cikla, kruška, jabuka, dunja, mandarina, kesten, orah, lješnjak, limun, nar-šipak. 

STUDENI  –   jabuka, špinat, zelena salata, mandarina, cikla, limun, nar-šipak, kupus, masline

PROSINAC – grejp, naranča, mandarina, limun , kelj, kelj pupčar, cvjetača, brokula, zelena salata, endivija, crveni radič, matovilac, špinat, cikla, celer, peršin, repa, poriluk

Savjet plus: Ukoliko baš imate neutaživu potrebu za domaćom, kuhanom rajčicom ili ukiseljenom paprikom u sred zime, uvijek možete složiti zimnicu. U zimskim mjesecima, od siječnja do ožujka, raznolikost svježeg voća i povrća je najmanja, stoga se od davnina spremaju zimnice, krajem ljeta i početkom jeseni kad je najraznolikiji spektar domaćih, sezonskih namirnica.

Share on facebook
Share on linkedin
Ivana Njavro
Ivana Njavro
Ola, ja sam Ivana i dolazim iz Opuzena, centra sunčane i plodne doline vitamina. Zaljubljenica sam u sve što ima veze s prirodom pa tako obožavam domaću, prirodnu hranu. Od malena sam okružena agrumima, maslinama i zelenilom pa shodno tome volim razmišljati, pričati, pisati o wellbeingu i zdravom načinu života.

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *