Bogatstvo soka od mandarine i soka od naranče

Kada razmatramo različite nutricionističke savjete, naići ćemo na mnoštvo oprečnih informacija koje nas mogu zbuniti. No, u svakom od njih neupitno važno mjesto zauzima svakodnevna konzumacija svježeg voća.
Zbog svog slatkog okusa kojem bilo tko teško odolijeva, tijekom jeseni i zime najradije uživamo u agrumima, među kojima se posebice ističu mandarine i naranče. Kako se ne bismo morali ograničiti samo na hladnije mjesece, u mandarinama i narančama možemo uživati tijekom cijele godine u obliku njihovih sokova.
Sok od mandarine i sok od naranče

Zašto voćni sokovi?

Konzumacija čitavih plodova svakako ima najveće nutritivne prednosti za naš organizam. No, sokovi nisu sezonski ograničeni, a uz to nam pružaju  jednaku količinu vitamina, minerala i antioksidansa koje možemo pronaći i u cjelovitom voću. Također, njihova apsorpcija u organizmu mnogo je jednostavnija i brža.

Dobro je imati na umu da u svrhu dobivanja najvećih benefita iz prirodnih namirnica, vrlo je važno birati samo one sokove koji su svježe cijeđeni, neprerađeni, bez industrijskih dodataka te sa 100%-tnim udjelom voća.

Čime nas hrani sok od mandarine

Sok od mandarine obiluje vitaminima A i C koji nas štite od oksidativnog stresa, odnosno upalnih procesa u tijelu, te time povećava otpornost našeg imuniteta. Njegovo antioksidativno svojstvo može pomoći u tretiranju manjih posjekotina i rana na koži. Ako se konzumira uz hranu bogatu željezom, pomaže u njegovoj boljoj apsorpciji u organizmu. 

Zbog obilja vitamina A, sok od mandarine može pomoći u mnogim kožnim oboljenjima i nepravilnostima, poput akni, ekcema i prištića te djelovati pomlađujuće na prve znakove starenja kože. U slučaju problema s kožom tjemena, poput povećanog lučenja sebuma ili slabljenja kose radi onečišćenog zraka, konzumiranje soka od mandarine može olakšati te neugodne simptome. 

Redovita konzumacija ovog soka utječe na povećanje pH našeg urina tako da ga čini alkalnim. Ovo svojstvo posebno je pogodno sa ljude koji imaju potencijal za stvaranjem ili već postojeći problem bubrežnog kamenca, a koji se uz pomoć ovog soka lakše rastvara. Osim toga, pozitivno djeluje i na smanjenje dijastoličkog krvnog tlaka i time smanjuje razinu LDL (tzv.“lošeg”) kolesterola.

Što nam daje sok od naranče

Sličnih svojstava kao i sok od mandarine, narančin sok pomaže u smanjenju oksidativnog stresa, bubrežnih kamenaca i LDL kolesterola uz istovremeno povećanje HDL (“dobrog”) kolesterola, ujedno jačajući naš imunitet. Ovaj sok ima vrlo visoku razinu C vitamina te obiluje flavonoidima, karotenoidima i askorbinskom kiselinom. Zbog toga je za naš organizam dovoljna količina od 240ml narančinog soka dnevno. Radi visokog potencijala za povećanom apsorpcijom željeza iz namirnica, narančin sok također može pomoći i u smanjenju mogućnosti pojave anemije.

Kako ima snažan potencijal za umanjenjem upalnih procesa u organizmu, znaju mu se pripisati i antikancerogena svojstva. Osim toga, pozitivno djeluje i na probavni sustav tako da snižava mogućnost pojave čira na želucu i djeluje preventivno protiv neugodne bakterije H. pylori.

Plod mandarine

Koliko su sokovi od mandarine i naranče zapravo slični

Mandarine i naranče su agrumi ili citrusno voće koje se često može zamijeniti jedno za drugo. Osim što su vrlo sličnog izgleda, obje voćke sadrže visoku količinu nutrijenata, relativno su slatkog okusa i u sebi ne nose veliku količinu kalorija. Premda dolaze iz iste obitelji voća, zapravo su tek blisko povezane srodstvom. 

Mnogima je nepoznata činjenica kako su mandarine zapravo jedna od prvih temeljnih vrsta citrusa (Citrus reticulata) od kojih su potekle mnoge druge popularne citrusne vrste. Izvorno dolaze iz jugoistočne Azije i Filipina, a najčešće se uzgajaju u Japanu, Indiju, južnoj Kini i Australiji. Rastu od kasnog listopada do siječnja.

Naranče spadaju u glavne citrusne hibride stvorene križanjem mandarina i pomela (Citrus x sinensis). Potječu iz južne Kine i Indonezije, dok se danas najviše uzgajaju na Floridi i Sao Paolu, a rastu od studenog do ožujka.

Obje vrste soka odlikuju slična nutritivna svojstva – visok udio vode (85% kod mandarine i 87% kod naranče), većinski udio ugljikohidrata i gotovo nimalo masti. Ipak, sok od mandarine po okusu je obično nešto slađi od narančina soka.

Ovako izgleda usporedba svojstava na 100g čitavog ploda mandarine i naranče koji se zadržavaju u konzumaciji njihova soka (primjera radi, prosječna naranča teži oko 130g, a za dnevnu dozu soka od 240ml naranče potrebne su 3 naranče):

MandarinaNaranča
Kalorije5347
Ugljikohidrati13.3 grama11.7 grama
Proteini0.8 grama0.9 grama
Masti0.3 grama0.1 grama
Vitamin A14% DV4% DV
Vitamin C44% DV89% DV
Folna kiselina4% DV8% DV
Kalij5% DV5% DV
*DV – dnevna vrijednost

Iz ove tablice možemo primjetiti kako sokovi naranče i mandarine imaju mnoga ljekovita svojstva po kojima su vrlo slični. Ipak, mandarine imaju mnogo više vitamina A (14% dnevne vrijednosti u 100g, naspram 4%dnevne vrijednosti u naranči), dok naranče imaju gotovo dvostruko više vitamina C nego mandarine (89% dnevne vrijednosti, naspram 44% dnevne vrijednosti kod mandarine).

Dodatno, rijetko, ali zajedničko svojstvo mandarini i naranči je to što sadrže nobitelin – flavonoid koji ima jaka protuupalna i antikancerogena svojstva i djeluje kao sredstvo protiv zgrušavanja krvi. Nobiletin pomaže organizmu u stabliziranju 24-satnog cirkadijarnog ritma tako da utječe na hormone, krvni tlak, metabolizam te posljednično stvara pravilan ritam spavanja i čvrst san.

Sok od mandarine ili naranče – izbor je na vama

Sokovi od mandarine i naranče vrlo su pristupačan i ukusan način uživanja u ovim dvjema citrusnima kraljicama. Kad se na to doda bogatstvo svojstva koja ih čine visoko pogodnima za zdravlje našeg organizma, čini se kako nema razloga da ih ne uvedemo u svakodnevnu prehranu.

Sok od naranče vrlo je popularan i zastupljen među namirnicama u svakom kućanstvu, dok je, po svemu sudeći, sok od mandarine zaista neopravdano zapostavljen na policama zdrave prehrane. Njega odlikuje jedinstven spoj ljekovitih svojstava (antioksidativna i protuupalna svojstva, njega kože, bolja apsorpcija željeza, smanjenje krvnog tlaka i LDL kolesterola i mnogi drugi), a u našem kraju lako ga je pronaći u izvornom obliku, kroz koji sva ta svojstva dodatno dolaze do izražaja. 

Često nam nutricionisti savjetuju da je zdravlje organizma vrlo korisno izmjenjivati mnogo različitih namirnica na jelovniku, kako bismo obuhvatili što veće obilje njihovih pozitivnih svojstava. U tu svrhu, pronađite vlastiti način kako da u svoju prehranu uvrstite i sok od mandarine i uživajte u svim njegovim benefitima.

Share on facebook
Share on linkedin
Ariana Černeli
Ariana Černeli
Hello, ja sam Ariana, po struci psiholog, a po interesu pobornica svega što nam priroda daje. U slobodno vrijeme proučavam holistički pristup zdravlju i eksperimentiram u kulinarstvu u kojem su biljne namirnice zvijezde stola, a rezultat svaki puta neka nova zanimljiva kombinacija okusa.

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *